top of page

#3

SA, 21. NOVEMBER 2015, 20.15H

HALLE 5 - MUSEUM TINGUELY

 

BURNING BRIGHT (CH Erstaufführung)

 

Les Percussions de Strasbourg:

Raphaël Aggery, Enrico Pedicone, Arnaud Lassus, Tam Nguyen, François Papirer und Galdric Subirana

 

«Burning bright», komponiert zum fünfzigjährigen Jubiläum der Percussions de Strasbourg, hat seinen Titel von einem der berühmtesten Gedichte der englischsprachigen Literatur, William Blakes The Tyger aus dem Jahr 1794.

 

In einem grossen Bogen, wie ein riesiges Bruckner'sches Adagio, bricht «Burning bright»als poetische Vision mit allen möglichen Grenzen der Tradition. Die Musik erhebt sich in einzelnen Schichten und Schwaden oder taucht plötzlich breit und diffus auf. Timbres schaffen sich ihren eigenen Resonanzraum und ordnen sich in der Tiefe, einem unbestimmten Fluchpunkt am Horizont gleich. Klänge schwellen an, lösen sich auf oder verdrehen sich und vermengen sich dabei wie Flüssigkeiten oder Gas. Die Arbeit am Timbre ist nicht nur eine kunstvolle Retusche. Das Abdriften der farbigen Massen ersetzt die Spiele jener formalen Konfigurationen, die typisch für das vergangene Jahrhundert sind. Reibende Techniken sind wichtiger als schlagende.

 

Ganz wie Blakes Gedicht setzt «Burning bright» auf ursprüngliche Energien: Ein Drama ohne Story und ohne Anekdoten, eine Form, die sich aus sich selbst heraus bildet und die, unterbrochen durch Erdbeben unterschiedlichster Art, stets auf der Suche nach ihrer Einheit ist. In den unermsslichen Raum, der sich hier dem Betrachter öffnet, einen Raum à la Kubrick, sind wir möglicherweise – trotz aller Hoffnungen unserer Gegenwart – für immer eingeschlossen.

 

Hugues Dufourt.

 

 

 

THE INVENTION OF A TRADITION:HALF A CENTURY OF CREATIONS

It all began in 1959, when Pierre Boulez was invited to conduct his work «Le Visage Nuptial» in Strasbourg. To form the large desk of percussions he needed, musicians from the Strasbourg Orchestra and the ORTF orchestra were brought together. The six young musicians – Bernard Balet, Jean Batigne, Lucien Droeller, Jean-Paul Finkbeiner, Claude Ricou and Georges Van Gucht – driven by a common innovative will and a strong friendship, then decided to create a percussion ensemble : repertoire, choice of instruments, everything had to be invented… the Groupe Instrumental à Percussion was born and later became Les Percussions de Strasbourg.

The first concert was given at the ORTF, on January 17th, 1962, in the presence of French composer Serge Nigg. Very quickly, the ensemble inspires the creation of a new repertoire by composers such as Messiaen, Stockhausen, Serocki, Kabelac, Ohana, Xenakis, Mâche or Dufourt … As Pierre Boulez says later: “A repertoire was necessary for the Groupe, but the Groupe has made the repertoire necessary”. 

In 1967, the six percussionists perform «Ionization» of Varese, in agreement with the composer, while the score requires the participation of… thirteen percussionists. They carried this off with musical mastery and dramatic brio and opened the doors of success to a hitherto unprecedented musical genre.

Thereafter, the Percussions de Strasbourg will create and innovate relentlessly, travelling all around the world in major international festivals, from Berlin to Osaka, Persepolis to Sydney, via Royan, Donaueschingen, Edinburgh, Athens, Israel, Sao Paulo, New York, Montreal, etc.

Through their many travels and a strong collusion with the composers, they actively contribute to the sound research and the invention of new instruments, such as the sixxen designed by Xenakis.

Fifty years later, the band continues to innovate. Les Percussions de Strasbourg have performed more than 1600 concerts in 70 countries since its inception, have a repertoire of more than 300 original works written for them, a unique instrumentarium in the world with over 500 instruments, and more than 30 records and 30 international awards …

The ensemble is also very active in pedagogy and develops many activities for everyone: masterclasses, workshops, concerts, educational or scholar concerts, Percustra collective creation workshops, training of teachers and trainers …

 

© Astrid Karger

PROGRAMMHEFT ZUM NACHLESEN

bottom of page